We moeten kiezen

Dat is de eerste zin in de programmabegroting.

We moeten kiezen, want het budget is beperkt en de uitdagingen zijn groot.

De laatste tijd is er in de media een zin die hier erg op lijkt.

‘Niet alles kan.’

Dat is de titel van het rapport van de commissie Remkes over de stikstofcrisis.

Niet alles kan, want de grenzen van de natuur zijn bereikt.

We moeten dus keuzes maken.

Keuzes die hun invloed zullen hebben op de toekomst.

Niet alleen de nabije toekomst, maar ook de vele jaren daarna.

Als GroenLinks kiezen we voor:

Het Klimaat

Voor het klimaat zijn de komende tien jaar bepalend voor het wel of niet halen van de 2 graden doelstelling. Lokaal doen we al veel, maar toch is het nog steeds niet genoeg. De opgave is groot en de tijd dringt. Woonwijken en bedrijventerreinen zullen gasloos worden. Daarom willen we de komende jaren geld investeren in het ontwikkelen van een sociale wijkaanpak en het aantrekken van voldoende personeel om met bewoners in gesprek te gaan.

Circulaire economie.

Grondstoffen raken uitgeput en de winning is steeds schadelijker. Onze economie vormen we daarom om van een weg-werp-maatschappij naar een circulaire economie. Dit is een enorme uitdaging waar we nog maar net aan begonnen zijn. Wij willen daarom investeren in een goed economisch programma dat ons lokale bedrijfsleven ondersteunt en stimuleert. We willen investeren in het sluiten van ketens, in innovaties, in productontwikkeling. Dit is de nieuwe economie en hier liggen de nieuwe kansen. Wij verwachtten dan ook dat de verkenning die nu in de begroting wordt genoemd zal leiden tot het opnemen van circulaire economie als ambitie, zoals beoogd met de aangenomen motie tijdens behandeling van de perspectiefnota.

Ontwikkelingsmogelijkheden van inwoners

We willen investeren in mensen.

In het terugdringen van armoede, het bestrijden van eenzaamheid en In goede zorg die dicht bij huis word georganiseerd. Wij willen investeren in integratie van nieuwe nederlanders, in goed onderwijs en in mogelijkheden van onze jeugd om zich te ontplooien. In sport en cultuur die toegankelijk is voor iedereen.

Wij willen investeren in de mogelijkheid van mensen om op een goede manier aan onze samenleving mee te kunnen doen.

Kiezen voor wat je belangrijk vind is niet zo moeilijk.

Kiezen wat je moet laten is veel moeilijker.

Daarom een paar keuzes.

liever energieneutraal en circulair bouwen, dan een golfslagbad

Liever een hoge biodiversiteit dan onkruidvrije perken

Liever meer groen in de wijk dan overal voldoen aan de parkeernormen

Liever investeren in sociale cohesie dan het moeten bestrijden van eenzaamheid

Liever goede banen waar mensen zich voor in willen zetten, dan iedereen verplicht aan het werk

Liever investeren in integratie dan naast elkaar leven

Liever milieuproblemen nu oplossen, dan onze kinderen met ‘de rekening opzadelen’ onze shit opzadelen.

We moeten kiezen en niet alles kan.

Als GroenLinks kiezen we daarom voor de lange termijn.

Voor mensen en voor duurzaamheid.